Strabag modernizuje stację Maksymilianowo za 927 mln zł!

Strabag modernizuje stację Maksymilianowo za 927 mln zł!

Strabag zawarł kontrakt z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na projekt i realizację modernizacji stacji kolejowej Maksymilianowo. Wartość tej inwestycji wynosi ponad 927 milionów złotych, a zakończenie prac planowane jest na grudzień 2029 roku. Transformacja tego węzła ma ogromne znaczenie dla poprawy połączeń z portami morskimi w Gdyni i Gdańsku. Przedsięwzięcie jest częścią szerszego projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna”, który obejmuje rozbudowę, modernizację i elektryfikację jednej z historycznych linii kolejowych w Polsce, linii 201.

Znaczenie stacji Maksymilianowo

Maksymilianowo to jeden z kluczowych punktów w sieci kolejowej województwa kujawsko-pomorskiego, szczególnie ze względu na skrzyżowanie dwóch strategicznych tras: linii 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz linii 131 (Chorzów Batory – Tczew). Modernizacja tej stacji jest istotna dla efektywnego transportu towarów pomiędzy południem Polski a Bałtykiem. Inwestycja ma również na celu poprawę jakości obsługi pasażerów podróżujących z Bydgoszczy do Trójmiasta, co pozwoli na lepsze dostosowanie się do rosnących oczekiwań w zakresie komfortu podróży.

Zakres prac modernizacyjnych

Przetarg na modernizację stacji Maksymilianowo był jednym z bardziej oczekiwanych postępowań. Zakres prac obejmuje przebudowę około 38 km torów kolejowych wraz z siecią trakcyjną i konstrukcjami wsporczymi. PKP PLK informuje, że planuje modernizację 46 km torów i 102 rozjazdów. Zostaną również unowocześnione trzy perony, a nowe przejście podziemne z windami ułatwi dostęp do pociągów.

Nowa infrastruktura

Projekt zakłada stworzenie nowego układu torowego dla linii 201 i 131. Planowana jest budowa czterech mostów kolejowych, jednego mostu drogowego, wiaduktu oraz bezkolizyjnego skrzyżowania linii. Nowoczesne systemy komputerowe do sterowania ruchem kolejowym zostaną wdrożone, a linia 201 będzie przystosowana do osiągania prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Dla linii 131 przewidziane są prędkości do 200 km/h dla ruchu pasażerskiego i 120 km/h dla towarowego.

Wpływ na region

Modernizacja stacji i linii 201 ma na celu poprawę połączeń Trójmiasta i Kaszub z województwem kujawsko-pomorskim oraz zwiększenie przepustowości trasy, co ułatwi przewóz towarów do portu w Gdyni. Inwestycja przyczynia się do rozwoju gospodarczego i turystycznego północnej Polski. PKP PLK ubiega się o dofinansowanie ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS), starając się o maksymalny poziom wsparcia wynoszący 85%.

Doświadczenie Strabag

Realizacja tego projektu przez Strabag to kontynuacja wcześniejszych inwestycji dla PKP PLK. Firma angażuje się również w prace nad modernizacją linii 97 między Żywcem a Suchą Beskidzką oraz zakończyła przebudowę jednego z największych węzłów kolejowych w Krakowie. Strabag ma na swoim koncie także modernizację 59 km odcinka linii E59 z Poznania do Szczecina. Pomimo pewnych trudności w przeszłości, jak wypowiedzenie umowy na odcinku linii 104 między Rabką Zaryte a Mszaną Dolną, firma jest przekonana o sukcesie obecnej inwestycji dzięki swojemu doświadczeniu i wykwalifikowanemu zespołowi.