Nowe połączenia kolejowe z Olsztyna: więcej kursów do Działdowa, Ełku i na lotnisko w Szymanach

W regionie warmińsko-mazurskim szykują się istotne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, które wejdą w życie w grudniu tego roku. Planuje się uruchomienie nowych połączeń na trasach prowadzących do Działdowa, Pisza, Ełku oraz na lotnisko w Szymanach. Pomimo trwającej modernizacji trasy do Ełku przez Giżycko, zakończenie prac nie jest przewidywane na najbliższe miesiące.
Rozbudowa sieci kolejowej w regionie
Pod koniec sierpnia województwo warmińsko-mazurskie rozpoczęło finansowanie dodatkowych połączeń na zmodernizowanej linii 38 między Ełkiem a Giżyckiem. W najbliższym czasie pasażerowie mogą spodziewać się poprawy oferty na kilku trasach w regionie. Choć zmiany nie są rewolucyjne, to z pewnością wpłyną na zwiększenie liczby kursów na wybranych relacjach.
Ograniczenia taborowe i ich wpływ
Jednym z kluczowych wyzwań dla rozwoju regionalnej oferty kolejowej jest dostępność taboru spalinowego. Samorząd województwa musi stawić czoła ograniczeniom finansowo-organizacyjnym, które wpływają na możliwości operacyjne spółki Polregio. Pomimo trudności, w połowie grudnia do rozkładu jazdy włączone zostaną nowe pary pociągów na linii 216 Olsztyn – Działdowo, obsługiwanej trakcją elektryczną.
Nowe połączenia i plany na przyszłość
Na niezelektryfikowanej linii 219 przewidziano dwa dodatkowe kursy: jeden z Olsztyna do Ełku przez Szczytno i Pisz, a drugi do samego Pisza. Dodatkowo, planowane jest skomunikowanie z nowymi lotniczymi połączeniami do Dortmundu z lotniska Olsztyn-Mazury, które wystartują już w październiku.
Infrastruktura i wyzwania modernizacyjne
Decyzja o uruchomieniu nowych połączeń wiąże się ze zwiększeniem wykorzystania linii 35 oraz odcinków prowadzących bezpośrednio do terminala lotniska. Choć planowane jest uruchomienie pociągów na trasie Olsztyn – Ełk przez Korsze i Giżycko, modernizacja linii 38 jest nadal w toku. Wschodni fragment trasy między Giżyckiem a Ełkiem został już otwarty, a dalsze prace są przedmiotem dyskusji z PKP PLK dotyczącej parametrów technicznych infrastruktury.
Perspektywy na przyszłość
Zakłada się, że przewoźnicy będą mogli uruchamiać pociągi na całej trasie od grudnia, mimo że elektryfikacja nie zostanie ukończona na czas. Nawet jeśli ruch zostanie wznowiony, będzie odbywał się przy użyciu taboru spalinowego, którego dostępność jest ograniczona w porównaniu do składów elektrycznych. Władze wojewódzkie wraz z Polregio poszukują rozwiązań umożliwiających utrzymanie oferty transportowej, mimo przedłużających się prac modernizacyjnych.
Prace nad nowym rozkładem jazdy są w toku, a po zakończeniu elektryfikacji – planowanym na drugą połowę przyszłego roku – liczba kursów z Olsztyna do Giżycka i Ełku ma zostać zwiększona. Wdrożenie tych zmian przyczyni się do poprawy dostępności transportu w regionie oraz wsparcia rozwoju lokalnej infrastruktury kolejowej.