Nowa sieć trakcyjna na trasie Ełk-Giżycko rewolucjonizuje podróże koleją na Mazurach

Elektryfikacja kolei na trasie Ełk-Giżycko staje się rzeczywistością dzięki zakończonej inwestycji, która przynosi nową jakość podróżowania w regionie Warmii i Mazur. Projekt, o wartości blisko 650 milionów złotych netto, realizowany przez Polskie Linie Kolejowe S.A., ma na celu nie tylko modernizację infrastruktury, ale także poprawę komfortu podróży.
Wsparcie z funduszy europejskich
Realizacja projektu była możliwa dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych, w tym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Takie wsparcie finansowe pozwoliło na przyspieszenie prac i zapewnienie ich wysokiej jakości.
Nowa era podróży kolejowych
W czerwcu bieżącego roku na odcinek między Ełkiem a Giżyckiem powróciły pociągi z napędem spalinowym. Jednak od tej środy pasażerowie mogą korzystać z nowo zainstalowanej sieci trakcyjnej. PKP Intercity już skorzystało z tej możliwości, a pierwszy pociąg elektryczny IC Hańcza dotarł do stacji Giżycko, rozpoczynając tym samym nowy rozdział w historii regionalnej kolei.
Udogodnienia dla podróżnych i środowiska
Modernizacja trasy przekłada się na większy komfort podróżowania zarówno dla mieszkańców regionu, jak i turystów. Dzięki temu, że pociągi będą poruszać się z prędkością 160 km/h, czas podróży w kierunku Olsztyna skróci się o około 50 minut. Dodatkowo, inwestycja przyczyni się do zmniejszenia wpływu kolei na środowisko naturalne krainy Wielkich Jezior Mazurskich.
Poprawa infrastruktury i bezpieczeństwa
Na 49-kilometrowym odcinku między Ełkiem a Giżyckiem zmodernizowano perony oraz przystanki w miejscowościach takich jak Woszczele, Stare Juchy, Wydminy, Siedliska i Giżycko. Ponadto, przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych i 26 przejazdów kolejowo-drogowych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa powstały dwa bezkolizyjne skrzyżowania oraz tunel dla pieszych w Giżycku pod ul. Unii Europejskiej.
Koszty i finansowanie projektu
Całkowity koszt wykonania prac na trasie Ełk – Giżycko wynosi 649 milionów złotych netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską, która pokrywa 499 milionów złotych netto z tej kwoty. Kontynuowane są również prace na odcinku Giżycko – Korsze, które mają zakończyć się w połowie 2026 roku, a ich wartość wynosi 876 milionów złotych netto.
Plany na przyszłość
Prace nad kolejnym odcinkiem Giżycko – Korsze są w toku, a planowane zakończenie przypada na połowę 2026 roku. Jednakże spółka kolejowa rozważa wcześniejsze udostępnienie infrastruktury dla przewoźników już w grudniu bieżącego roku. Przejazdy pociągami elektrycznymi będą możliwe po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń z Urzędu Transportu Kolejowego.