Kolej w nowej erze: Elektryczne pociągi na trasie Ełk – Giżycko!

Wraz z początkiem września dochodzi do kluczowych zmian w funkcjonowaniu linii kolejowej łączącej Ełk z Giżyckiem. Od czerwca trasa była już dostępna dla pociągów napędzanych lokomotywami spalinowymi, jednak od 3 września pasażerowie mogą cieszyć się podróżą elektrycznymi składami. Zmodernizowana sieć trakcyjna umożliwiła wjazd pierwszego pociągu elektrycznego IC Hańcza na stację w Giżycku, co oznacza nową erę dla podróżujących tym odcinkiem.
Kroki milowe w modernizacji i elektryfikacji
Zmiany na linii kolejowej nr 38, biegnącej z Białegostoku do Głomna, przynoszą szereg korzyści dla podróżnych. Jednym z najważniejszych efektów jest skrócenie czasu przejazdu – pociągi mogą teraz osiągać prędkość do 160 km/h, co jest znaczącym wzrostem w porównaniu do wcześniejszych 80 km/h. W praktyce oznacza to, że podróż między Ełkiem a Olsztynem skróci się o niemal godzinę. Nowoczesna infrastruktura nie tylko poprawia komfort podróży, ale też zmniejsza oddziaływanie transportu na środowisko naturalne Mazur.
Inwestycje infrastrukturalne na odcinku Ełk – Giżycko
Na dystansie 49 km z Ełku do Giżycka przeprowadzono szeroko zakrojone prace modernizacyjne. Odnowione zostały perony w kilku miejscowościach, takich jak Woszczele, Stare Juchy, Wydminy, Siedliska i Giżycko. Bezpieczeństwo na trasie zwiększono dzięki nowoczesnym urządzeniom sterującym ruchem, zmodernizowano również 26 przejazdów kolejowo-drogowych i przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych. Dodatkowo powstały dwa bezkolizyjne skrzyżowania oraz tunel dla pieszych w Giżycku.
Finansowanie i perspektywy dalszych prac
Całość prac na trasie Ełk – Giżycko kosztowała 649 mln zł netto. Ten ambitny projekt jest współfinansowany z funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Równocześnie trwają prace na odcinku Giżycko – Korsze, które mają zakończyć się w połowie 2026 roku. Wartość inwestycji na tym fragmencie wynosi 876 mln zł netto, a jej finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy.
Przyszłość transportu kolejowego na Mazurach
Oczekuje się, że do marca możliwe będzie korzystanie z odcinka Giżycko – Korsze przy użyciu napędu spalinowego, a pełna elektryfikacja zależna jest od uzyskania odpowiednich pozwoleń od Urzędu Transportu Kolejowego. Planowane zakończenie prac i pełne uruchomienie elektrycznych składów przewidziane jest na grudzień 2025 roku, co przyczyni się do dalszego rozwoju i unowocześnienia sieci kolejowej na Mazurach.