Sieć tramwajowa w Olsztynie. Będzie rozbudowa?
Sieć tramwajowa w Olsztynie. Będzie rozbudowa?
Sieć tramwajowa w Olsztynie według niektórych wymaga rozbudowy. Tramwaje są jednym z głównych środków komunikacji miejskiej w stolicy województwa, więc nic dziwnego, że lokalne władze decydują się w to inwestować. Właśnie zakończył się przetarg na te prace i już niedługo będzie można ze wszystkim ruszyć.
Właśnie zakończył się przetarg na rozbudowę sieci tramwajowej w stolicy województwa warmińsko mazurskiego. Miasto już podpisało umowęz firmami Polimex Mostostal oraz Trakcja S.A. Wycena prac wynosi ok. 403 mln zł, co oznacza, że miastu uda się nieco zaoszczędzić. Pierwotnie zakładano, że inwestycja wyniesie 479,7 mln zł. Matematycznie rzecz biorąc, Olsztyn zaoszczędzi mniej więcej 80 mln zł. Dużą część wydatków pokryją dofinansowania unijne, pochodzące z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
– Mamy przygotowanych kilka wariantów wykorzystania zaoszczędzonych środków. Jednym z nich jest właśnie zajezdnia tramwajowa i dalsza jej rozbudowa. (…)W najbliższym czasie podejmiemy rozmowy z PARP i MfiPR – informuje rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz.
Na co pójdą zaoszczędzone pieniądze?
Kolejną kwestią jest zagospodarowanie pozostałych pieniędzy, które miastu udało się zaoszczędzić. Wspomniano o tym nawet w umowie. Pojawia się niej pewien zapis, który mówi, że miasto ma prawo przeznaczyć część środków na wykonanie podobnych prac. Brzmi to bardzo zachęcająco, gdyż w Olsztynie wciąż jest wiele miejsc na drodze i wiele usług publicznych, które wymagają sporej modernizacji.
– Wprowadziliśmy taki zapis, żeby nie było konieczności ogłaszania kolejnego zamówienia, jeśli zajdzie taka potrzeba. Taką samą opcję mieliśmy w przetargu na budowę pierwszej linii tramwajowej. Dzięki temu udało się wówczas wyremontować całą ulicę Sikorskiego, gdy pojawiła się możliwość uzyskania na ten cel dodatkowego finansowania – dodaje Bartoszewicz.
Tramwaje jako główny środek komunikacji miejskiej
Tramwaje stały się bardzo ważnym środkiem komunikacji miejskiej praktycznie w całym kraju. Występują one we wszystkich dużych miastach i niektórych średnich. Mieszkańcy mniejszych miejscowości oraz wsi mogą nie doceniać tych pojazdów, gdyż nie mają zbyt często okazji, aby nimi się komunikować. Są one jednak bardzo skuteczne w pełnieniu swojej funkcji, dlatego miasta wiele by straciły, gdyby miały zastąpić je samymi tylko autobusami. Dzięki poruszaniu się po szynach i permanentnym pierwszeństwie mogą one docierać do celu nieco szybciej niż pozostałe środki.