Nowa era kolei na Mazurach: Pociągi przyspieszają dzięki modernizacji tras Ełk-Giżycko

W ostatnim czasie podróże koleją na Mazurach zyskały nowy wymiar dzięki uruchomieniu nowoczesnej sieci trakcyjnej na trasie Ełk-Giżycko. Ta znacząca inwestycja, która kosztowała 650 mln zł netto, była możliwa dzięki wsparciu z funduszy unijnych. Modernizacja przyczyniła się do znacznego przyspieszenia i ułatwienia podróży, a także przywróciła koleje do miejsc, gdzie były nieobecne przez wiele lat.
Rewolucja w podróżach: Nowa sieć trakcyjna
Od początku września podróżni mogą korzystać z nowo wybudowanej sieci trakcyjnej na trasie Ełk-Giżycko, będącej częścią linii kolejowej nr 38 biegnącej od Białegostoku do Głomna. PKP Intercity jako pierwsze skorzystało z tej możliwości, uruchamiając elektryczny pociąg IC Hańcza, który dotarł do Giżycka o godz. 12.15. To wydarzenie otwiera nowy rozdział w historii kolei na Mazurach, wprowadzając bardziej ekologiczne i efektywne rozwiązania.
Zwiększenie komfortu i ekologii: Modernizacja trasy
Prace modernizacyjne i elektryfikacyjne, które trwają również na odcinku Giżycko-Korsze, przynoszą korzyści zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Dzięki tym zmianom czas przejazdu uległ znaczącemu skróceniu. Pociągi pasażerskie mogą teraz osiągać prędkość do 160 km/h, co pozwala na oszczędność czasu w podróży do Olsztyna o około 50 minut. Zmniejszony wpływ na środowisko naturalne Wielkich Jezior Mazurskich jest dodatkowym atutem tej inwestycji.
Nowoczesne połączenia: Kolej na nowym torze
Pociąg IC 144 „Hańcza” rozpocznie regularne kursy od 18 czerwca, umożliwiając pasażerom szybki transport z Warszawy do Giżycka. Trasa o długości 49 km między Ełkiem a Giżyckiem jest teraz wyposażona w zmodernizowane perony na stacjach i przystankach takich jak Woszczele, Stare Juchy, Wydminy, Siedliska i Giżycko. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 59 obiektów inżynieryjnych i 26 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększają bezpieczeństwo podróży.
Bezpieczeństwo jako priorytet
Aby zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniach dróg i torów, w Giżycku i Wydminach powstały dwa skrzyżowania bezkolizyjne, a w Giżycku dodatkowo tunel dla pieszych pod torami na ul. Unii Europejskiej. Realizacja projektu na odcinku Ełk-Giżycko, o wartości 649 mln zł netto, była możliwa dzięki wsparciu unijnemu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, które pokryły 499 mln zł z kosztów.
Perspektywy rozwoju: Kontynuacja prac
Prace modernizacyjne na odcinku Giżycko-Korsze są w toku, a ich zakończenie planowane jest na połowę 2026 roku. Jednak istnieje możliwość wcześniejszego udostępnienia infrastruktury przewoźnikom już w grudniu bieżącego roku. Pociągi elektryczne będą mogły korzystać z tej trasy po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń z Urzędu Transportu Kolejowego. Całkowity koszt inwestycji na tym odcinku wynosi 876 mln zł netto, a projekt jest finansowany z Krajowego Planu Odbudowy.
Nowe możliwości dla podróżnych
Dzięki modernizacji pasażerowie zyskali dostęp do trzech par pociągów dziennie, co pozwala na lepsze dopasowanie planów podróży do indywidualnych potrzeb. Takie udogodnienia nie tylko ułatwiają codzienne dojazdy, ale także przyciągają turystów, promując region Mazur jako atrakcyjne miejsce do odwiedzenia.