Nowa era kolei na Mazurach: Elektryfikacja trasy Ełk-Giżycko już w ruchu!

Nowa era kolei na Mazurach: Elektryfikacja trasy Ełk-Giżycko już w ruchu!

W województwie warmińsko-mazurskim wydarzyło się coś, co zmienia oblicze podróży koleją. Dzięki zakończeniu elektryfikacji linii kolejowej z Ełku do Giżycka, pociągi mogą teraz korzystać z nowoczesnej sieci trakcyjnej. To innowacyjne rozwiązanie nie tylko usprawnia komunikację, ale także przyczynia się do ochrony środowiska w tym malowniczym regionie.

Nowoczesna infrastruktura kolejowa w sercu Warmii i Mazur

W czerwcu, po zakończeniu prac modernizacyjnych na trasie Ełk – Giżycko, powróciły na nią pociągi spalinowe. Jednak prawdziwym przełomem stało się uruchomienie elektrycznej sieci trakcyjnej 3 września. PKP Intercity szybko dostosowało swoje usługi, a pierwszy elektryczny pociąg IC Hańcza dotarł do Giżycka o godzinie 12:15. PKP PLK podkreśla, że to nowy rozdział w historii kolei w regionie.

Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań obejmowało nie tylko elektryfikację, ale także szeroko zakrojone modernizacje infrastruktury. Przebudowano 49-kilometrowy odcinek trasy, co pozwala teraz pasażerom korzystać z nowych peronów na stacjach i przystankach w miejscowościach takich jak Woszczele, Stare Juchy, Wydminy, Siedliska oraz Giżycko. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku i Wydminach znacząco poprawiają bezpieczeństwo podróży.

Prace nad linią Giżycko – Korsze: przyszłość kolei w regionie

Modernizacja trasy nie kończy się na Ełku i Giżycku. Obecnie trwają prace na odcinku z Giżycka do Korsz. Inwestycja, której koszt wynosi 876 mln zł netto, jest współfinansowana ze środków europejskich. Planowane zakończenie prac to połowa 2026 roku, ale istnieje szansa na wcześniejsze udostępnienie linii dla przewoźników już w grudniu bieżącego roku.

Projekt nie tylko usprawni podróże koleją, ale także zminimalizuje wpływ transportu na środowisko. Po zakończeniu modernizacji pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, co znacząco skróci czas przejazdu pomiędzy kluczowymi miastami regionu.

Cała inwestycja jest możliwa dzięki finansowemu wsparciu z Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. To pokazuje, jak istotne są takie projekty dla rozwoju regionalnego i ochrony przyrody.