Ełk-Giżycko: Kolejowe połączenia przedłużone do 2026 roku!

Ełk-Giżycko: Kolejowe połączenia przedłużone do 2026 roku!

W regionie warmińsko-mazurskim trwa przekształcanie infrastruktury kolejowej, co wpływa na organizację transportu. Na trasie Ełk-Giżycko utrzymano połączenia pasażerskie, które pierwotnie miały zakończyć się w sierpniu, aż do momentu pełnej przejezdności linii kolejowej nr 38.

Kontynuacja wahadłowych połączeń

Wojewódzki urząd marszałkowski, odpowiedzialny za publiczny transport kolejowy, uruchomił 18 czerwca połączenia wahadłowe na odcinku Ełk-Giżycko. Powodem było przedłużenie remontu linii nr 38, który obejmuje trasę Ełk-Giżycko-Korsze. Obecnie pociągi funkcjonują jedynie na odcinku Ełk-Giżycko, a pasażerowie podróżujący z Olsztyna przez Korsze do Giżycka muszą korzystać z autobusów zastępczych.

Nowe terminy i dodatkowe połączenia

Pierwotny plan zakładał kursowanie pociągów do końca sierpnia, ale nowe informacje z urzędu marszałkowskiego zapowiadają ich kontynuację aż do przywrócenia pełnej przejezdności trasy. Od 31 sierpnia dodane zostanie czwarte połączenie wahadłowe na trasie Ełk-Giżycko, co daje pasażerom możliwość wyboru spośród dziewięciu połączeń regionalnych – pięciu autobusowych i czterech kolejowych.

Przyszłość tras kolejowych

Trwają rozmowy na temat uruchomienia połączeń na trasie Olsztyn-Korsze-Ełk, które planowane są od 14 grudnia 2025 roku. Zmiana ta będzie możliwa po zakończeniu prac na odcinku Korsze-Giżycko, choć początkowo bez elektryfikacji. Komunikacja zastępcza ma zostać zastąpiona pociągami, a szczegóły ustalane są z zarządcą infrastruktury.

Postęp w modernizacji infrastruktury

PKP PLK ujawniły plany dotyczące zakończenia robót na odcinku Giżycko-Korsze. Jeśli tempo prac zostanie utrzymane, linia może być dostępna dla przewoźników już w grudniu 2025 roku, choć oficjalnie termin to marzec 2026 roku. Na początku funkcjonować będzie trakcja spalinowa, a pociągi elektryczne pojawią się po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń z Urzędu Transportu Kolejowego.

Zmodernizowane połączenia w przyszłości

Po zakończeniu modernizacji i elektryfikacji linii nr 38, pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, co znacząco skróci czas podróży z Ełku do Olsztyna o około 50 minut. Prędkość maksymalna dla pociągów towarowych wyniesie 120 km/h, co również wpłynie na efektywność transportu towarowego.